Textual description of firstImageUrl

Heb een ander lief als jezelf

zondag 27 oktober 2019
'Heb je naaste lief als jezelf,' staat er in de bijbel.

Voor de meeste mensen betekent dit dat je veel voor een ander moet over hebben, en moeite moet doen voor anderen.

Ik ben niet zo lief voor mezelf....


En dat is eigenlijk wel bijzonder, want zo lief zijn we vaak helemaal niet voor onszelf. Ik tenminste niet. Sterker nog, ik durf een ander niet te behandelen zoals mezelf, want dat vind ik niet netjes. Als iemand bijvoorbeeld hoofdpijn heeft of heel moe is, dan zeg ik niet tegen die persoon:

'Joh, stel je niet zo aan. Wat zit je weer te miepen zeg. Geef jezelf een schop!'

Tegen mijn naaste ben ik veel aardiger


Maar dit soort dingen zeg ik vaak wel tegen mezelf. Tegen mijn naaste zeg ik echter: 'Joh, wat vervelend voor je zeg. Ga anders lekker even liggen, dat helpt soms. En anders neem je een paracetamol.'

Waarmee ik maar wil zeggen dat ze in de bijbel misschien beter zouden kunnen zeggen:

'Heb jezelf lief als een ander!'