Textual description of firstImageUrl

10 redenen om naar de kerk te gaan

zondag 17 februari 2019
naar de kerk

Ik ben niet persé een trouwe kerkganger, in de zin dat ik wekelijks naar de kerk ga. Maar ik ben wel trouw in de zin dat ik er telkens naar terugkeer. De kerk is in die zin een rode draad in mijn leven. Soms kom ik er tijden niet, maar dan ineens, kan ik het verlangen voelen een dienst bij te wonen. En als ik er dan eenmaal ben, voel ik me altijd weer blij en dankbaar dat ik de mogelijkheid heb. Dat blije gevoel van dankbaarheid inspireerde me tot het schrijven van een post over 10 redenen om naar de kerk te gaan.

10 redenen om naar de kerk te gaan


  1. De kerk is een plek van rust en bezinning. In onze hectische maatschappij kan de kerk een rustpunt vormen. En het enige wat je daarvoor hoeft te doen is er naar toe te gaan.
  2. Je hoeft je niet aan te melden voor een kerkdienst. Dat geeft een gevoel van vrijheid.
  3. In de kerk zitten doorgaans mensen die net als jij op zoek zijn naar bezinning of rust.
  4. Een kerkdienst tilt je even boven je aardse beslommeringen uit. Je neemt even een soort van time-out uit je leven.
  5. De preek, overdenking of hoe ze het ook noemen kan nieuwe inzichten opleveren, je verrassen of zelfs inspireren. Ik merk dat een preek me soms de hele week kan bijblijven, en dat ik er over na blijf denken. Dan overdenk ik de De Overdenking : )
  6. Als je vaker naar de kerk gaat, dan ga je de andere mensen kennen. Dat kan een gevoel van gemeenschap geven, die maakt dat je je ingebed voelt.
  7. Aan het eind van een kerkdienst krijg je de zegen mee. Ik vind dat altijd weer een mooi moment, dat me sterkt voor de week die voor me ligt.
  8. In de kerk hoor je mooie muziek. Die muziek kan soms onverwachte emoties oproepen, of dingen in je openen die anders verborgen zouden blijven.
  9. Aan het eind van een kerkdienst is er vaak een kopje koffie.
  10. Het is bijzonder dat in het oneindige heelal, op de planeet aarde, in Nederland op die plek een groepje mensen bij elkaar komt om even letterlijk en figuurlijk stil te staan. En jij bent daarbij.
Hoe ervaar jij de kerk?