Portret van de SGP-achterban

zondag 8 april 2012
Het programma Nieuwsuur zond een item uit over de achterban van de SGP. Superinteressant om te zien!

Enkele dingen die mij troffen in deze documentaire
  1. De stelligheid van een twaalfjarige meisje dat wist te vertellen dat mensen een stenen hart hebben, en dat je moet zorgen dat je een hart van vlees krijgt, anders ga je later naar de hel. Twee keer op zondag naar de kerk  gaan is dan ook wijsheid wil je de hel vermijden!
  2. Mensen zijn zondig
  3. Alle mensen worden vroeg of laat bij God op het matje geroepen, en als je niet in God gelooft heb je dan wel een probleem!
  4. God is almachtig voor deze mensen en regeert alles. Hij bepaalt het hele leven.
  5. De mensen in dit portret nemen de bijbel letterlijk
  6. Homoseksualiteit mag niet
  7. Abortus mag niet
  8. Euthanasie mag niet
  9. De duivel ligt op de loer om mensen tot 'zonde te verleiden'
  10. Tv mag niet, en de duivel heeft hiervoor een slinkse oplossing gevonden in de vorm van internet: zo komt de zondigheid alsnog de woonkamer binnen
  11. Sex voor het huwelijk mag niet
  12. De mensen in het item vinden veel steun in hun geloof
  13. De mensen in deze documentaire hebben een warm gezinsleven
  14. Vrouwen moeten rokken dragen want in de bijbel staat dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen, en mannen geen vrouwenkleding.



Ik vond het mooi om te zien hoezeer hun geloof de mensen in deze documentaire zingeving biedt, maar ik mis een stuk tolerantie.

3 opmerkingen

  1. Ik heb het niet gezien, ga het ook niet kijken, maar ik herken alles vanuit mijn eigen opvoeding.. Pas op, pas op, pas op...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eefje,

      ga je het bewust niet kijken?
      En herken je de gezinswarmte in dit soort gezinnen uit je eigen opvoeding?

      Verwijderen
  2. Mijn haren gaan er recht van overeind staan. Woon in een zeer gelovig dorp waar inderdaad een sterke aanhang SGP is. En inderdaad vrouwen mogen geen mannenkleding dragen, maar ooit Jezus of andere mannen in de bijbel in een broek gezien?
    Er zijn inderdaad gezinnen waarbij er gezinswarmte is, maar ook veel gezinnen waarbij er met harde hand door vader opgevoed wordt...BRRRR

    BeantwoordenVerwijderen