Textual description of firstImageUrl

Kernkwaliteiten in de bijbel!

zondag 24 maart 2019

De bijbel is een boek waar je telkens nieuwe dingen in ontdekt. Zaken waar je eerst overheen las, krijgen later in je leven plotseling nieuwe betekenis.

Kernkwaliteiten, valkuilen en allergieën


Neem nou het fenomeen kernkwaliteiten. Kernkwaliteiten zijn je positieve eigenschappen. Zo geloof ik graag dat één van mijn kernkwaliteiten 'daadkracht' is. Maar zo'n kwaliteit kan tegelijkertijd je valkuil zijn. In mijn geval verandert mijn daadkracht nog wel eens in 'wild' en 'onbezonnen' gedrag.

Hieronder het idee van de kernkwaliteiten in beeld:

Mijn allergie


Wanneer een ander doorschiet in zíjn of háár kwaliteit, dan kan dat enorme irritatie oproepen. Dat is dan je allergie. Zo krijg ik vlekken in mijn nek van mensen die enorm de aandacht naar zich toetrekken, en uuuuurenlang aan het woord zijn. En dan ook nog zeggen dat ze zo bescheiden zijn. Aargh! Ooit zat ik in een groep waarin iemand ontzettend veel tijd innam door te vertellen over hoe ze nooit aan de beurt kwam...

Wanneer iets je ontzettend irriteert dan is dat heel informatief: hoe meer je je ergert aan die ander, hoe meer dat vertelt over jou. De kwaliteit die achter zo'n allergie schuilgaat is iets waarin jij je nog kunt verbeteren. Terugkomend op mijn voorbeeld: de kwaliteit van aandachttrekkers is waarschijnlijk dat ze goed voor zichzelf kunnen opkomen, en dat in vind ik zelf inderdaad lastig.

Wat hebben kernkwaliteiten met de bijbel te maken?


Dit hele verhaal over kernkwaliteiten deed me plotseling denken aan deze bijbelpassage:

'Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mattheüs 7: 3-5)'

Het verhaal over de splinter en de balk en kernkwaliteiten


De splinter in het oog van je zuster, is je allergie. Maar het is je allergie, omdat je zelf een balk in je oog hebt. Door jezelf te ontwikkelen en wat aan die 'balk' te doen zul je je niet langer of minder storen aan de 'splinter' van een ander.

Wat vind jij?