Textual description of firstImageUrl

Femme Fatale: David en Betseba anno 2019

zondag 3 maart 2019

Als kind was ik zwaar ontgoocheld door David!

David had ik immers leren kennen als de underdog, en de 'good guy'. Maar toen hij koning was, toonde hij een donkere kant.

David pikt andermans vrouw in

Hij kreeg een oogje op de vrouw van Uria, Betseba genaamd. Hij zag haar vanaf het dak van zijn paleis een bad nemen, en vond haar erg aantrekkelijk. Een vieze gluurder was hij dus ook nog! Hij verleidde Betseba. En toen ze zwanger werd van David probeerde hij te redden wat er te redden viel. Hij riep Uria terug van het front, zodat hij later zou denken dat híj de vader was van de baby.

Maar Uria kwam niet.

Toen gaf David opdracht om Uria vooraan te laten vechten zodat hij zou sneuvelen. Dus niet alleen verleidde Davids andermans vrouw, hij probeerde er ook nog mee weg te komen!

Het verhaal van David en Betseba in een modern jasje


In de bibliotheek zag ik het boek Femme fatale liggen, met op de cover de tekst:

'Een hedendaagse vertelling naar het verhaal van David en Batseba'.

Ik heb het gelezen, en het is een goede weerspiegeling van het oorspronkelijke bijbelverhaal. Het bijbelverhaal leest nu als een moderne roman.

Overeenkomsten tussen de bijbelse en moderne David

De mannelijke hoofdpersoon heet zelfs ook David. En de overeenkomsten zijn opvallend

  • Beide Davids hebben een machtige positie
  • Beide Davids laten hun concurrent vermoorden, hoewel de moderne David een nog iets actievere rol heeft in de dood van de bedrogen echtgenoot vind ik.
  • In beide verhalen komt de bedrogen echtgenoot niet thuis, waardoor het kind niet kan worden geclaimd als zijnde van de echtgenoot.

Over Betseba


En hoe zit het met Betseba? Dat heb ik me ook altijd wel afgevraagd! Waarom liet zij zich verleiden, terwijl ze van haar man hield? In de moderne versie blijkt dit te zijn vanwege een combinatie van grote eenzaamheid en de aantrekkingskracht van David. Betseba heet overigens Beth in het hedendaagse verhaal.

Rare titel: Femme fatale


De titel van het boek vind ik raar. Want Beth is allesbehalve een femme fatale. Zo gedraagt ze zich helemaal niet. Het boek had beter Homme fatale kunnen heten vind ik! Want Dávid is degene die de reeks gebeurtenissen in gang zet die Beths man fataal worden!

De oorspronkelijke titel is een stuk beter: 'Forbidden'. Dat dekt wél de lading!

Conclusie over Femme fatale


Ik vond het verhaal wat oppervlakkig. De karakters hadden wat mij betreft wel meer diepgang mogen hebben. Maar het idee van een bijbelverhaal in een modern jasje, vind ik toch erg leuk gevonden.

Praktische informatie


Femme fatale is voor 17,95 te koop bij bol.com.