Textual description of firstImageUrl

Bij jezelf blijven versus sociaal zijn

zaterdag 19 maart 2011
Op één van de kinderfeestjes van mijn dochters is het elk jaar dezelfde gast die veel dingen 'niet leuk' vindt, en zich onttrekt aan de feestelijkheden.

Dat meisje roept dan ook wel wat irritatie op onder de andere feestgangers. In eerste instantie verdedigde ik haar, maar eerlijk gezegd werd ik na een tijdje ook wrevelig.

Dat zette me aan het denken: Hier is nou eens een meisje dat 'bij zichzelf' blijft, en authentiek is. Als ze iets niet leuk vindt dan zegt ze dat gewoon, en doet ze niet mee. En is dat niet iets waar menigeen naar streeft? Maar toch is het op zo'n kinderfeestje heel irritant!

Hoe vind je een goed evenwicht tussen 'bij jezelf' blijven, en niet 'irritant' of zelfs 'asociaal' zijn? Wanneer moet je je gevoelens even opzij zetten ten behoeve van het groepsproces, en wanneer moet je jezelf trouw blijven?

Als iemand die altijd aardig gevonden wil worden, neig ik naar aanpassen. Je zult mij echt niet horen zeggen: 'Daar heb ik geen zin in!' of 'Dat vind ik niet leuk!' Dat vind ik sneu voor de gastvrouw, en ik vind het mijn taak als gast om mij zo goed mogelijk te vermaken.

Ik voel me eerlijk gezegd nog helemaal kriebelig over die lastige gast! Maar kunnen niet juist de buitenstaanders, en mensen die anders zijn dan anders, altijd op Jezus' aandacht rekenen in de bijbel? Zoals Zacheüs de tollenaar?

Waar ligt voor jou het evenwicht tussen 'bij jezelf blijven' en 'sociaal zijn'?

2 opmerkingen

  1. Zeer moeilijke vraag. Mijn oudste zoontje heeft regelmatig dit probleem.
    Heeft hij van zijn moeder...
    We zijn er nog niet achter waar precies die grens ligt.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook de optie onderzoeken of:
    - dit meisje misschien vanuit huis gewend is om in alles haar zin te krijgen.
    - ze niet geleerd heeft om ook rekening met andere kindjes te houden (geven/nemen) in het kader van omgangsvormen.
    - In welke mate ze misschien iets spannend vindt of onzeker over iets is maar dat niet kan uiten en daarom maar zegt dat ze het niet leuk vindt.
    Groetjes NLS

    BeantwoordenVerwijderen