Textual description of firstImageUrl

Een jaar leven volgens de Bijbel

maandag 21 februari 2011
Het is 'hot' om iets 365 dagen te doen. Kijk maar:

  • Colin Beavan oftewel No Impact Man: leefde 365 dagen op zo kleine mogelijke ecologische voet.
  • Robyn Okrant leefde 365 naar de adviezen van Oprah Winfrey, en blogde daarover op Living Oprah
  • Sheena Matheiken droeg hetzelfde zwarte jurkje gedurende 365 dagen The Uniform Project
  • Julie Powell volgde 365 dagen de recepten van Julia Child. Julie and Julia
  • Charla Muller schreef het boek 365 nachten, over haar cadeau aan haar man: 365 dagen achter elkaar sex.
  • In Groen, groener, groenst vertelt Canadase journaliste Vanessa Farquharson, hoe ze 365 dagen lang elke dag iets doet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen

365 dagen leven volgens de Bijbel

Maar wat te denken van een 'Een jaar leven volgens de bijbel'?! Dat is de titel van Arnold Jacobs boek. Ik was erg enthousiast toen ik het in de bibliotheek zag staan, en ik nam het blij mee naar huis.

Arnold Jacobs neemt bijbel letterlijk

Helaas viel het boek behoorlijk tegen. Arnold Jacobs benadert zijn project technisch, wat zich vertaalt in zeer strakke regels. Toegegeven, dat is ook zijn insteek: de bijbel letterlijk nemen. 'Ik zou precies doen wat de Bijbel zei, en tijdens dat proces zou ik ontdekken wat er geweldig en tijdloos is in de bijbel, en wat er verouderd is.'

Technische aanpak gaat ten koste van de inhoud

Maar deze technische aanpak, maakt zijn project soms wat absurd. Zo vertelt hij uitgebreid over zijn zoektocht naar de juiste stof voor zijn kleding, omdat ergens in de bijbel staat dat je geen 'gemengde garens' mag dragen. Als lezer vroeg ik me af waarom hij juist die regel er uit pikte, en waarom ik dit in vredesnaam zat te lezen.

Onreine vrouwen

Ronduit irritant vond ik hem over de regel uit Leviticus 15:20: 'Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein.' Hetgeen hij als volgt vertaalt: 'Je moet niet op een bed gaan liggen waarop een menstruerende vrouw heeft gelegen en je mag niet op een stoel gaan zitten waarop zij gezeten heeft.'

Toen hij op een dag thuis kwam, en zijn vrouw expres op alle stoelen was gaan zitten terwijl ze menstrueerde, zodat hij nergens kon zitten, kon ik dat helemaal van haar begrijpen.

Conclusie

Het concept van een jaar lang leven volgens de bijbel boeit mij nog steeds, maar Arnold Jacobs' technische invulling vind ik een gemiste kans. Het is volstrekt onduidelijk hoe hij kiest wat hij in praktijk brengt. Het hele boek riep bij mij maar één vraag op: 'Waarom?'

De waarde van dit boek ligt wellicht in de informatie over de bijbel. Maar wie op zoek is naar een meer inhoudelijke benadering, zal dit boek teleurstellend vinden.

Praktische Informatie

Het boek kost 24,95 bij Bol.com, maar is daar tweedehands voor 17,50 te krijgen.