Textual description of firstImageUrl

Job

zaterdag 29 januari 2011
Een goede vriend van mijn man werd achtereenvolgens ontslagen, van diefstal beticht door zijn voormalige baas, zijn vrouw kreeg een hersentumor, en ze konden hun huis niet aan de straatstenen kwijt, waardoor hun toekomstplannen voor een Bed and Breakfast in Noord-Holland in het water vielen. Het híéld maar niet op!

Hij lijkt Job wel

Onverbiddelijk drong de vergelijking met Job zich aan mij op. Job, die in de bijbel tegenslag na tegenslag te verwerken krijgt, nadat God een soort van weddenschap met de duivel is aangegaan. De inzet is Jobs trouw aan God: blijft hij in God geloven als zijn leven een aaneenschakeling van ellende wordt?

Deze week las ik dit verhaal aan de kinderen voor, die diep verontwaardigd waren over God, die de duivel toestemming gaf Job zo door de mangel te halen. 'Ik denk dat we het verhaal niet goed begrijpen,' vertelde ik hen, en daarvan ben ik overtuigd!

De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen

Ook staat in dit bijbelboek het bittere: 'De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen.' Toen de oudste dochter van mijn zwager op negenjarige leeftijd overleed aan leukemie, kreeg op precies dezelfde dag mijn zus een zoontje. Mijn schoonmoeder zei toen: 'De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen,' maar daar geloof ik niks van!

Wat ís de boodschap van het verhaal van Job?

Maar wat de verborgen boodschap van Job nou eigenlijk is, daar ben ik nog niet uit. Of zou het zijn wat de geplaagde vriend van Floris zei: 'Je krijg kracht naar kruis,' en 'Je krijgt nooit meer dan je kunt dragen, en blijkbaar kan ik veel dragen.'

2 opmerkingen

  1. Tsja.. Job. Da's een verehaal apart he? Ik zie toch wel dat al zijn vragen en gefilosofeer hem uiteindelijk toch bij God doen uitkomen, die alle antwoorden heeft en die besluit Job opnieuw rijkelijk te zegenen. God neemt niet weg om te straffen, maar om ruimte te maken voor nieuwe dingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet eenvoudig ,maar de Heere heeft de satan toegelaten Om Job te kastijden(plagen),maar wel onder het oog van Hem. En de Satan heeft wel moeten verliezen hoor en hij zal het nooit winnen,echt niet,maar het was (misschien makkelijk gezegd) ook om Job te laten voelen en leren dat hij het maar steeds weer van de Heere alleen moet verwachten. en dat moeten wij ook al is het leven soms ook vre-se-lijk zwaar om dan toch maar te proberen van Hem te vragen,Heere, wilt U met ons zijn,dan ben je alleen veilig. Dan lijkt het of er geen oplossing is,maar dan kan de uitkomst wel meevallen. Er sttat ook nog wat achter, de Heere heeft gegeven,de Heere heeft genomen ,de Naam des Heeren zei geloofd. Hij mocht hert er mee eens zijn en weten dat de Heere dit voor hem het beste vond. De Heere wilde hem bij zich houden. Hopelijk begrijp je me een beetje.
    Sterkte, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen