En leid ons niet in verzoeking

vrijdag 22 oktober 2010
'En leidt ons niet in verzoeking,' aan die tekst uit het Onze Vader moest ik denken toen ik op mijn vrije donderochtend door de stad wandelde. Hoewel ik niks nodig had, lonkten de uitgestalde waren verleidelijk.

En ik bedacht hoe ik mezelf 'in bekoring' bracht, door door een winkelcentrum te slenteren. Hetzelfde principe gaat op voor folders: door die door te bladeren leid ik mezelf eveneens in verzoeking! En dat terwijl ik juist wil consuminderen, en geen dingen meer wil kopen die ik feitelijk niet nodig heb.

Op zo'n donderdagochtend, als ik van huis ga zonder boodschappenlijst en zonder iets nodig te hebben, maar toch met van alles thuis kom breng ik mezelf nodeloos in verzoeking!

Ik moet dus een nieuwe formule zoeken om mijn vrije donderdagmorgen in te vullen.
Of de verleidingen beter weerstaan.

1 opmerking