Textual description of firstImageUrl

Ben ik Maria of Marta?

zaterdag 27 december 2008
'Onderweg kwam hij in een dorp waar een vrouw, een zekere Marta, hem in haar huis ontving. Ze had een zuster die Maria heette. Die was aan de voeten van de Heer gaan zitten en luisterde naar wat hij te zeggen had. Maar Marta had al haar aandacht ndig voor de vele huishoudelijke zorgen.

'Heer,' kwam ze Jezus vragen, 'doet het u niets dat mijn zuster mij alles alleen laat doen? Zeg haar toch dat ze me moet komen helpen!'

'Marta, Marta!' antwoordde de Heer haar. 'Je maakt je zorgen en bent druk in de weer met veel dingen; toch is er maar één ding nodig. Maria heeft goed gekozen en haar deel zal haar niet worden afgenomen.'" (Luke 10:38-42)
.

Als moeder vraag ik me vaak af welke rol ik speel: die van Marta of die van Maria. Ben ik druk, druk, druk, druk, druk met het huishouden, koken, wassen enz? Of ben ik als Maria, die de boel de boel laat en de tijd neemt om te luisteren.

Als kind had ik altijd medelijden met Marta. Ze was hard aan het werk, hartstikke druk, en ze moest alles alleen doen! Terwijl haar luie zus mooie sier maakte bij hun gast Jezus. En toen ze steun zocht bij Jezus zei hij ook nog dat Maria 'goed gekozen' had.

En ik maar denken dat hard werken beloond werd.

Ik denk dat de les is dat je goede prioriteiten moet stellen. Dat de tijd nemen om naar mensen te luisteren belangrijker is dan een schoon huis. Als gast heb ik inderdaad veel liever dat de gastvrouw zich met mij bemoeit dan dat ze steeds aan het redderen is! Mijn schoonouders hebben daar bijvoorbeeld een handje van. Ik zit meestal in eenzaamheid in de woonkamer terwijl zij druk rondrennen om van alles voor me te halen.

Als gastvrouw blijk ik dan ook een Maria te zijn. Van te voren zorg ik dat ik alles klaar heb, zodat ik tijdens bezoek niet hoef te 'redderen'. Ik zorg dat ik voldoende koffie zet, en zet dat klaar in een thermoskan. Alle versnaperingen presenteer ik op een jolig schoteltje. Vervolgens ga ik zitten en geef mijn gasten mijn onverdeelde aandacht, en vergeet daardoor meestal ze een tweede rondje aan te bieden. Gelukkig pakken de meeste gasten dan gewoon zelf.

Als moeder probeer ik zowel Martha als Maria te zijn. Terwijl ik mijn huishoudelijke werk doe ben ik ook beschikbaar voor de kinderen. Om kusjes op pijnlijke knieën te geven, een pleister te plakken en er simpelweg 'te zijn'.


Wie ben jij?
Ben jij Martha of Maria?