Email Abonnement

Friday, December 23, 2011

Worden als een kind: een open geest

'In de geest van een beginner zijn heel veel mogelijkheden. In de geest van een specialist zijn er slechts enkele mogelijkheden,' las ik in het boek Mindfulness, een pad van vrijheid.

De rest van de dag stelde ik braaf mijn geest open, zonder oordeel en nieuwsgierig naar wat er komen ging. Ik moet zeggen: dat was zo gek nog niet! Zo'n open, accepterende houding haalt als het ware de druk van de ketel.

En plotseling viel het kwartje: was dit soms wat Jezus bedoelde toen hij zei dat we moeten worden als kinderen?! Ik googelde de betreffende tekst en vond:

Mattheus 18: 1-6

1 Op dat ogenblik kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? 2 En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, 3 en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. 4 Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen. 5 En een ieder, die zulk een kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij.

Ik vind het altijd geweldig als bijbelteksten plotseling een nieuwe betekenis voor me krijgen.

En in dit geval interpreteer ik het 'worden als een kind' als het openstellen van je geest! Ik zal nieuwsgierig mijn levenspad bewandelen, zonder oordeel, en open staan voor wat ik tegen kom.

Als een kind.

Sunday, October 30, 2011

Comeback natuurgodsdienst?

Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas (46) maakt de 'natuurgodsdienst' een comeback in de vorm van de Groene Kerk.

Bakas: 'Vroeger als het onweerde, dachten de mensen dat de goden boos wwaren. Nu met de klimaatverandering duikt hetzelfde zondebeef op: We zijn slecht geweest en daarom straft de natuur ons. De natuur is de nieuwe god geworden.'

Uit Engels onderzoek blijkt dat de Groene Kerk vooral aanhang heeft onder atheïsten en agnosten.

Het grote gebod van de Groene Kerk is 'duurzaamheid'. Onder de Calvinisten noemen ze dat 'renmeesterschap'.

Tuesday, October 25, 2011

God is iets wat tussen mensen gebeurt

Ds. Klaas Hendrikse maakte vijf jaar geleden veel los met zijn boek 'Geloven in een God niet bestaat'.

Nu is hij opnieuw in het nieuws vanwege zijn tweede boek met de opruiende titel God bestaat niet, en Jezus is zijn zoon.

Waarom bent u nog dominee?!

In een interview in de Trouw vraagt de interviewer waarom hij nog dominee is, gezien zijn kritiek op de kerk. Hendrikse erkent dat hij moeite heeft met de kerk als instituut, maar legt op ontroerende wijze uit waarom hij er nog is:

'Dat ik bij een gemeentelid op bezoek kan komen en kan zeggen: hier ben ik, ik heb de tijd en het kost niks. Dat is toch prachtig? Daarom blijf ik.'

En daarmee bewijst Hendrikse wat mij betreft de stelling uit zijn eerste boek, namelijk dat God iets is dat tussen mensen gebeurt.

Het moet toch heerlijk zijn als iemand dat tegen je zegt, en er op die manier voor je is?!

Monday, October 17, 2011

Sssst!

Na het eten lees ik de kinderen altijd voor uit de kinderbijbel. Zo langzamerhand worden de verhalen oude bekenden voor de kinderen, maar elke kinderbijbel vertelt het verhaal toch weer anders.

Momenteel lezen we de Bijbel voor kinderen van Marianne Busser en Ron Schröder.

Vooral mijn oudste dochter kan nogal haar neus ophalen voor de bijbelverhalen, en verveeld doen. Dus ik was heel prettig verrast, toen ze donderdag toen ik voorlas over Mozes en het Gouden Kalf, heftig 'SSSSSST!!' siste tegen haar lawaaiige broer!

Soms heb je dat als moeder net even nodig.

Sunday, September 4, 2011

Onheilspellend bidden!

Er zijn vele redenen om te bidden, maar deze zanger gebruikt bidden nou niet bepaald om de goede!

Zelden klonk de belofte: 'Ik zal voor je bidden!' zo dreigend als in dit liedje!

Monday, August 29, 2011

Moreel kompas

Soms word ik aangenaam verrast door mijn kinderen.

Vandaag hoorde ik dat het plotselinge vertrek van het vriendje van mijn zoon Jan (14) een diepere reden had. Mijn zoon stuurde hem namelijk weg omdat hij het over een meisje had dat hij 'kankerslet' noemde.
'Toen heb ik gezegd dat hij weg moest gaan,' vertelde mijn zoon de volgende dag heel kalmpjes.

Voor een veertienjarige vind ik dat getuigen van een goed moreel kompas, en bovendien het lef dat te gebruiken!

Thursday, August 18, 2011

Vreemde hit: Gregoriaanse gezangen

Het is een dierbare herinnering: hoe mijn vader mij als kind meenam naar de abdij in de Slangenburg.

Daar werden we fluisterend begroet door een oude Benedictijner, die ons voorging naar de kapel. Als kind voelde ik een mengeling van ontzag en verwondering bij die vreemde wereld, die op maar tien minuten rijden van ons huis lag.

In tijden dat ik voldoende rust voel, om rust te zoeken, mag ik diezelde abdij graag bezoeken. Dan luister ik weer naar de Gregoriaanse gezangen, en voel me even ver weg van al mijn dagelijkse beslommeringen.

Ik weet eigenlijk niet of ik de Gregoriaanse gezangen zo mooi vindt: ik versta er geen woord van, en er zijn geen instrumenten bij! Toch scoorde een stel Oostenrijkse monniken een heuse hit met hun Gregoriaanse gezangen! Ze verkochten maar liefst 400.000 cd's en kregen een gouden plaat.

Karl Wallner (45), die als spreekbuis van zijn kloostergenoten fungeert' verklaart het succes als volgt: 'Er zit iets kalmerends in de gezangen.'



Hoe vind jij deze muziek?

Thursday, July 21, 2011

Levenswijsheid

'Succes is krijgen wat je wilt.
Geluk is willen wat je krijgt.'

Is dit niet een prachtige wijsheid? Ik denk echt dat dit de sleutel tot geluk en gelijkmoedigheid is.

Thursday, June 9, 2011

Vertelbijbel van Bob Hartman

Ik heb weer een leuke kinderbijbel ontdekt! De verhalen beslaan twee A-4tjes, zijn vlot geschreven, en laten zich makkelijk voorlezen.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik zo enthousiast was over een kinderbijbel. Ik hoefde geen enkele keer tijdens het lezen woorden te simpliceren, of het Godsbeeld vriendelijker te maken.

70 bijbelverhalen

In totaal bestaat de Vertelbijbel van Bob Hartman uit 70 vertellingen, waarbij ook de wat minder bekende verhalen aan bod komen zoals 'De zoekgeraakte munt' en 'De man die terugkwam'. Daarnaast passeremn natuurlijk de klassiekers de revue, zoals de verloren zoon, en de koopman die zakken met talenten uitdeelt.

De verhalen zijn hier en daar zelfs humoristisch, wat ze extra geschikt maakt voor moderne kinderen, die verwend zijn met allerhande media. Hieronder zie je het verhaal van de toren van Jericho.

De lengte van de verhalen paste precies in de aandachtsspanne van mijn kinderen, die in leeftijd variëren van 7 tot 15. Mijn oudste dochter klaagt wel eens dat ze de verhalen 'al zo vaak' heeft gehoord, maar luisterde bij deze vertellingen ondanks zichzelf geïnteresseerd mee.

Kortom: ik vind deze bijbel een echte aanrader. Sterker nog, als iemand mij nu zou vragen welke bijbel het beste is, dan zou ik de Vertelbijbel van Bob Hartman vol overtuiging adviseren.

Praktische informatie



Omdat deze bijbel zich moeilijk laat overtreffen lezen we nu Verhalen: wijze sprookjes & fabels, van Happinez. Vandaag lazen we een verhaal van Toon Tellegen over een nijlpaard en een sprinkhaan die van lichaam ruilden. Binnenkort meer hierover.

Wat is jouw lievelingsbijbel?

Monday, May 23, 2011

Bidden voor het eindexamen

Tijdens het NOS journaal van acht uur trof mij een item over het eindexamen.

Het journaal had een sfeerreportage gemaakt van eindexamenkandidaten, en de gymzaal waarin de examens werden afgenomen. De betreffende school was het Christelijk college Groevebeek in Ermelo. Wat me trof was het feit dat er gebeden werd voor het eindexamen begon, en dit is het gebed:

'Het is een spannend moment, want na al die jaren komt het er nu op aan. En we bidden u om rust, om wijsheid en om vertrouwen.'

En ik moet zeggen dat ik dit een prachtig gebed vond! Bovendien vond ik het mooi als moment van bezinning en bewustwording, als moment om even stil te staan. Ik kan me best voorstellen dat je er als eindexamenkandidaat rustiger van wordt.

Zelf bezocht ik een protestants-christelijke school, maar bij ons werd er niet gebeden voor het eindexamen.

Feitelijk hoeft het niet eens een gebed te zijn, maar een moment van bezinning zou waardevol zijn op alle scholen.

Wat vind jij van bidden voor het eindexamen?

Friday, April 29, 2011

Kerkdienst prins William en Kate Middleton

In deze tijd waarin de ene gadget de andere opvolgt, kerken leeglopen, en politici twitteren, deed de huwelijkscerominie van prins William en Kate Middelton in Westminister Abbey, bijna middeleeuws aan.

De taal is abstract en plechtstatig, de liederen dateren uit rond 1600, en de kleding van de aartsbisschop werd ook eeuwen geleden ontworpen. Alleen het publiek en de bruid verraden enigszins dat het 2011 is. Speurend keek ik naar het publiek, of die niet stiekem hun mening over Kate's trouwjurk zaten te twitteren.

En toen moest ik denken aan Klaas Hendriksens boek 'Geloven in een God die niet bestaat' waarin hij schrijft dat de kerk als instituut compleet uit de tijd is. Ter illustratie:

'Stel je voor, je weet an niets en je vraagt: 'Is hier ook een wc?' En je krijgt als antwoord: 'Ja, naast de consistoriekamer, ziet u daar de kerkrentmeester die bij het liturisch centrum staat te praten met de tertius van het breed moderamen van de classis?' Dan heb je toch al lang in je broek geplast?'

En terwijl ik ondanks mezelf, enigszins ontroerd naar de plechtigheid keek, vroeg ik me af waarom we anno 2011 teruggrijpen naar zulke oude rituelen en draaiboeken. Is dat omdat we nog geen goed alternatief hebben gevonden? Of omdat het universele waarheden zijn?

Wat heeft deze kerkdienst te maken met de tijd waarin wij leven, anno 2011?

Wednesday, April 27, 2011

Saturday, April 23, 2011

Goede Vrijdag

Toen ik even niet oplette is Goede Vrijdag gekomen en gegaan. Nu is het zaterdag en bekruipt mij het gevoel van een gemiste kans.

In plaats van even te staan bij de betekenis van Goede Vrijdag, is de dag verdwenen in een wirwar van allerhande klusjes, en boodschappen doen. En het hielp ook niet dat mijn oudste dochter gewoon school had!

Ik troost mezelf met het feit dat ik de kinderen deze week in ieder geval nog het laatste avondmaal heb voorgelezen, evenals Petrus' verraad, en de kraaiende haan. Maar voor volgend jaar neem ik me voor, beter stil te staan bij Goede Vrijdag. Zodat het echt een goede vrijdag wordt.

En wijs geworden, neem ik me hierbij plechtig voor Tweede Paasdag naar de kerk te gaan. In een naburig dorp is er dan een jongerendienst om 10 uur, met een heus koor.

Leven met het kerkelijk jaar biedt structuur, en een verdieping van het leven, die ik anders makkelijk verlies in de waan van de dag.

Soms moet je bewust de stilte en de rust opzoeken.

Monday, April 11, 2011

De verborgen les in het verhaal van de 5 dwaze, en 5 wijze meisjes

Op mijn nachtkastje ligt Echkart Tolle's boek De kracht van het Nu, en elke avond voor het slapen gaan lees ik enkele passages.

Niet teveel, want het is pittige stof, en ik wil niks missen! Na het lezen ga ik liggen, en hoop dat gedurende de nacht het gelezene deel wordt van mijn psyche.

Leef in het nu

Eckhart Tolle's boodschap is dat je moet leven in het nu, en tot mijn verrassing staat de bijbel volgens hem vol met dezelfde boodschap! Zo is volgens Eckhart Tolle het verhaal van de vijf dwaze, en de vijf wijze meisjes, een verwijzing naar het belang van het leven in het nu! Wie had dat gedacht?! Ik dacht dat het gewoon over vijf dwaze, en vijf wijze meisjes ging!

De verborgen les

Eckhart Tolle legt het als volgt uit:

De vijf dwaze (onbewuste) meisjes, hebben niet genoeg olie (bewustzijn) om hun lampen brandend te houden (in het nu te blijven) en missen zo de bruidegom (het Nu), en lopen zo het huwelijksfeest (verlichting) mis.

De wijze vrouwen daarentegen hebben wel voldoende olie = bewustzijn.

Ik vind het een prachtige uitleg van dit verhaal!

Het verhaal van de vijf dwaze en de vijf wijze meisjes

Matteüs 25:1-13

1 Dan zal het met het koninkrijk van de hemel zijn als met tien meisjes die hun olielampen hadden gepakt en eropuit trokken, de bruidegom tegemoet. 2 Vijf van hen waren dwaas, de andere vijf waren wijs. 3 De dwaze meisjes hadden wel hun lampen gepakt, maar geen extra olie. 4 De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook olie in kruiken bij zich. 5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal slaperig en dommelden ze in. 6 Midden in de nacht klonk er luid geroep: “Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.” 7 Dat wekte de meisjes en ze brachten hun olielampen in orde. 8 De dwaze meisjes zeiden tegen de wijze: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan al uit.” 9 De wijze meisjes antwoordden: “Nee, straks is er nog te weinig voor ons en jullie samen. Zoek liever een verkoper en koop zelf olie.” 10 Terwijl zij op olie uit waren, arriveerde de bruidegom, en zij die klaarstonden gingen met hem naar binnen voor het bruiloftsfeest, waarna de deur gesloten werd. 11 Enige tijd later kwamen ook de andere meisjes. Ze riepen: “Heer, heer, laat ons binnen!” 12 Maar hij antwoordde: “Ik ken jullie werkelijk niet.” 13 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling

Sunday, April 3, 2011

Random Acts of Kindness

'Streef er naar elke dag minstens één goede daad te doen,' dat is een boodschap die ik mijn kinderen graag meegeef.

Het hoeft niet groots te zijn: iemand helpen met een som, een tas helpen dragen, een deur voor iemand open houden. Het zijn kleine gebaren, maar ze maken de wereld een stukje mooier. Daarvan ben ik overtuigd.

Random Acts of Kindness

In Amerika is er zelfs een heuse website voor zogenaamde Random Acts of Kindness. Op de site kun je verhalen lezen van vriendelijke gebaren, en is er een 'Kindness Idea of the Day'.

Ik ontving een Random Act of Kindness!

Gisteren ontving ik zelf een 'random act of kindness' van een collega-blogger: Johanna! Ze had op mijn blog gelezen dat mijn man het betreurde dat zijn voorraad, door zijn oma gebreide, sokken op was.

Zijn oma leeft niet meer, en de voorraad wordt dus niet meer aangevuld. Toen kreeg ik een mailtje van Johanna, waarin ze vroeg naar de maat van mijn man, en gisteren arriveerde per post een pakketje met daarin een paar zelfgebreide sokken! Mijn man is er helemaal blij mee, want ze zijn precies zoals zijn oma ze maakte.

Johanna's gebaar geeft mij een warm gevoel, en deed mij denken aan een bijbelverhaal dat als kind veel indruk op mij maakte!

Mattheüs: 25: 35-40

'Want ik had honger en u gaf mij te eten, ik had dorst en u gaf mij te drinken, ik was een vreemdeling en u verleende mij onderdak, ik ging schamel gekleed en u gaf mij kleren, ik was ziek en u verzorgde mij, ik zat gevangen en u kwam mij bezoeken.'

En de rechtvaardigen zullen hem vragen: Heer, wij hebben u nooit hongerig of dorstig gezien; hoe hebben we u dan te eten of te drinken kunnen geven? We hebben nooit gezien dat u vreemdeling was of schamel gekleed ging; hoe hebben we u dan onderdak kunnen verlenen en kleren kunnen geven? We hebben nooit gezien dat u ziek was of in de gevangenis; hoe hebben we u dan kunnen bezoeken?

Dan zal de Koning antwoorden: Luister goed naar wat ik u zeg: al wat u gedaan hebt voor één van mijn broeders hier, al was het de onbelanrijkste, hebt u voor mij gedaan!'


Dan betreurde ik altijd het gebrek aan zwervers bij ons in het buitengebied, want als kind wilde ik niets liever dan zo'n zwerver helpen, en indirect Jezus!

Omzien naar elkaar

Als volwassene bekoort mij vooral de boodschap, een helpende hand uit te steken naar je medemens.

En als ik om mij heen kijk, dan zie ik heel veel mensen die omzien naar anderen!

Thursday, March 24, 2011

Ontmoetingen met God

Ik rende over een zandpad toen een auto mij luid toeterend passeerde. Verstoord keek ik op, en zag een mij onbekende malloot woest wuiven.
'Stomme mannen altijd,' mopperde ik binnensmonds.
Maar toen viel mij plotseling in: 'God is zeker in een lollige bui vandaag!' En ineens was ik niet meer geïrriteerd, maar glimlachte.

Want ik geloof graag dat iedereen een stukje 'God' in zich draagt, en is het niet prachtig hoe je God dan overal kunt tegenkomen? Het doet me denken aan het lied 'What if God was one of us?'.
Soms kom je hem tegen in de vorm van een lollige bestuurder van een auto, soms in een vriendelijke kassière, soms in de vorm van twee vogeltjes die blijmoedig om elkaar heen dansen.

En toen er een auto naast mij stopte, en een man naar buiten leunde met de woorden: 'Kunt u mij zeggen hoe ik bij de Stadsheidelaan moet komen,' trok ik mijn oordopjes uit mijn oren, en deed uitvoerig verslag.

En toen ik weer verder rende dacht ik bij mezelf: 'Ik hoop dat die meneer denkt: 'Wat was God vriendelijk vandaag.'

Saturday, March 19, 2011

Bij jezelf blijven versus sociaal zijn

Op één van de kinderfeestjes van mijn dochters is het elk jaar dezelfde gast die veel dingen 'niet leuk' vindt, en zich onttrekt aan de feestelijkheden.

Dat meisje roept dan ook wel wat irritatie op onder de andere feestgangers. In eerste instantie verdedigde ik haar, maar eerlijk gezegd werd ik na een tijdje ook wrevelig.

Dat zette me aan het denken: Hier is nou eens een meisje dat 'bij zichzelf' blijft, en authentiek is. Als ze iets niet leuk vindt dan zegt ze dat gewoon, en doet ze niet mee. En is dat niet iets waar menigeen naar streeft? Maar toch is het op zo'n kinderfeestje heel irritant!

Hoe vind je een goed evenwicht tussen 'bij jezelf' blijven, en niet 'irritant' of zelfs 'asociaal' zijn? Wanneer moet je je gevoelens even opzij zetten ten behoeve van het groepsproces, en wanneer moet je jezelf trouw blijven?

Als iemand die altijd aardig gevonden wil worden, neig ik naar aanpassen. Je zult mij echt niet horen zeggen: 'Daar heb ik geen zin in!' of 'Dat vind ik niet leuk!' Dat vind ik sneu voor de gastvrouw, en ik vind het mijn taak als gast om mij zo goed mogelijk te vermaken.

Ik voel me eerlijk gezegd nog helemaal kriebelig over die lastige gast! Maar kunnen niet juist de buitenstaanders, en mensen die anders zijn dan anders, altijd op Jezus' aandacht rekenen in de bijbel? Zoals Zacheüs de tollenaar?

Waar ligt voor jou het evenwicht tussen 'bij jezelf blijven' en 'sociaal zijn'?

Friday, March 11, 2011

Bidden voor en na het eten

Ik ben opgegroeid met bidden voor en na het eten. En nu, beginnen we elke maaltijd met de woorden: 'Lieve Heer, dankuwel voor dit lekkere eten,' waarbij ik afhankelijk van de maaltijd graag de nadruk op 'lekkere' leg, als stille hint aan de kinderen.

En de maaltijd is pas echt afgelopen na een dankgebed: 'Lieve Heer, dankuwel voor het lekkere eten.'

Maar gisteren kondigde mijn vijftienjarige dochter plotseling aan: 'Ik geloof niet in God, dus ik wil niet meer bidden!' Echt onverwachts kwam haar verklaring niet, want sinds ik haar twee jaar lang verplicht naar Categesatie heb gestuurd, is ze zowel anti-kerk als anti-God. Ik huiver nog dagelijks over dit boemerangeffect: je denkt als moeder je kind een grondige basis voor het geloof bij te brengen, en in plaats daarvan verwerpt ze het volledig.

Nadat ik er een nachtje over geslapen had concludeerde ik dat, gebaseerd op het boemerang effect van de categesatie, ik haar tegemoet zou komen.
Ik haalde diep adem en verklaarde: 'Maartje, als je niet in God gelooft snap ik dat je niet wilt bidden, maar ik vind het wel belangrijk om er even bij stil te staan dat we eten hébben. Dus ik stel voor dat je voortaan wel je handen vouwt en je ogen dicht doet, en zegt: 'Dank voor dit lekkere eten. Maar dan hoef je God niet meer te noemen.'

Daar kon Maartje helemaal mee instemmen, en ik heb het gevoel dat ik het goed heb opgelost. Door te voorkomen dat ze nog meer tegen het geloof gaat aanschoppen, geef ik haar de ruimte het nog een kans te geven.

En het 'lekkere' heb ik er lekker in gehouden!

Tuesday, March 1, 2011

Oneerlijke wedstrijd

Ik las de kinderen het verhaal van de 'Genezing van de verlamde man' uit Hans Stolps boek Jezus de meester voor.

In het badhuis bij de Schaapspoort, vlakbij een van de poorten van Jeruzalem, was een badhuis waar zieken jarenlang lagen te wachten op een wonder. Als het water van het badhuis in beweging kwam, was het zaak er als eerste in te springen, want degene die er het eerst inlag werd beter!

Dit veroorzaakte enige opwinding onder de oudste kinderen, want het leek ze een duidelijke zaak, dat de doven dan altijd in het voordeel waren. De blinden zouden het water immers zo snel niet kunnen vinden, en de verlamde mensen moesten waarschijnlijk kruipen.

Maar toen klonk Piets kinderstemmetje triomfantelijk: 'Maar blinde mensen hebben speciale honden die de telefoon kunnen opnemen!'

Saturday, February 26, 2011

Bijbel en tarot

Een paar jaar geleden zag ik in zo'n Voordeel Boekenwinkel het boek 'Tarot, een open boek' liggen, en omdat het toch bijna niets kostte nam ik het mee. Het leek me wel interessant. En dat was het ook!

Toch vond ik het, toen ik het kocht, een nogal 'gewaagd' boek: want worden tarotkaarten niet gebruikt door schimmige
waarzeggers? Maar tot mijn verrassing blijkt er veel meer achter tarotkaarten te schuilen dan hun image doet vermoeden.

Ze zijn al eeuwenoud, en worden zelfs regelmatig in verband gebracht met de bijbel. De letters 'Tarot' worden bijvoorbeeld heel makkelijk omgevormd tot 'Torah'. En toen ik stuitte op Berthe van Soest, een theologe, die dagelijks met de Tarotkaarten werkt was ik gefascineerd! Hoe combineert zij de 'heidense' tarotkaarten met het Christendom?

Berthe was zo vriendelijk mijn vragen te beantwoorden, en hieronder kun je het interview lezen!

Wat is het verband tussen tarotkaarten, de bijbel en het Christendom?

De eerste tarotkaarten zijn gemaakt in de 15e eeuw in Italië. Ze komen uit een christelijke cultuur. Dat zie je aan de kaarten: er zit veel christelijke symboliek in. Je vindt in de kaarten bijvoorbeeld de Duivel, Engelen, Maria, en de Gehangene representeert Jezus aan het kruis.

In Leviticus 19:31 staat: 'Je mag je heil niet zoeken bij mensen die de geesten van doden kunnen raadplegen.' Ik heb begrepen dat dit wel eens als argument wordt gebruikt dat de bijbel tarotkaarten afkeurt. Wat vind jij daarvan?

Wanneer je werkt met tarot ga je niet te rade bij geesten van doden. Wanneer je een tarotkaart leest, interpreteer je het plaatje op de kaart.

Dat doe je zelf, met je verstand en je hart. En als je vindt dat de kaart je iets aanraadt, wat je niet wilt, dan doe je dat niet. Je blijft en bent zelf verantwoordelijk voor je leven. De tarot heeft niks met geesten van doden te maken.

In een interview in Schepper&Co. (zie filmpje onderaan) vertel je dat bijvoorbeeld de Gehange een beeld van Christus is. Heb je misschien nog meer voorbeelden van kaarten die een bijbelse figuur
representeren, of misschien zelfs een heel bijbelverhaal?


De Duivel

De Duivel staat op een tarotkaart. In de Rider-Waite Tarot is het een hele grote, harige duivel met vleermuisvleugels. Grotesk, bijna grappig. De mensen op die kaart zitten aan de duivel vast met kettingen om hun hals. De kaart van de Duivel laat zien dat je ergens aan vast zit, aan iets wat je eigenlijk niet wilt, of wat niet goed voor je is.

Op iedere tarotkaart staat iets dat hoop geeft en bemoedigt. Bij de Duivel zijn dat de kettingen. Die kunnen de mensen gemakkelijk afdoen. 'Kijk waar je aan vast zit. Maak je los!' zegt de kaart van de Duivel.

Het Oordeel

Op de kaart van het Oordeel staat een heel bijbelverhaal: Het laatste oordeel. Op die kaart blaast een engel op een trompet, en er staan mensen op uit doodskisten.

De kaart van het Oordeel gaat over situaties waarin je het gevoel hebt niet meer echt te leven. Alles is routine, alles is doodgelopen, of er zijn heel veel problemen. Het is alsof er niks meer aan te doen valt. Diep van binnen weet je wel welke stap je moet zetten, wat goed is om te doen in jouw situatie, voor jezelf of voor je kinderen.

De engel op de kaart roept je op om die stap te zetten, zelfs al adviseren alle mensen om je heen dat niet te doen. Het is een Paaskaart, een kaart van opstanding uit de dood.

In hetzelfde interview zeg je dat er veel vrouwelijke beelden zijn in de tarot. Zijn er in
de tarot meer vrouwelijke beelden dan in de bijbel? Zo ja, hoe zou dat komen?


In de ‘Grote Arcana’, een onderdeel van de tarot van 22 kaarten, zijn vrouwen goed vertegenwoordigd. Hoe dat komt weet ik niet. In ieder geval werden de ‘Kardinale deugden’ in de tijd dat de tarot ontstond, ook al door vrouwen uitgebeeld.

Is Maria terug te vinden in de tarot?

De Hogepriesteres in de tarot lijkt op Maria. Ze heeft een blauwe mantel aan en de maan onder haar voeten, net als op veel afbeeldingen van Maria.

Hoe kun je de tarot gebruiken in combinatie met de bijbel?

Je kunt de tarot gebruiken om de bijbelverhalen tot leven te brengen, en hun wijsheid en kracht toepassen op jouw situatie.

Wanneer je de bijbel leest met tarot, stel je een vraag aan de hand van een stukje uit de bijbel. Bij psalm 23, De Heer is mijn herder, vraag je bijvoorbeeld: 'Wat is het donkere dal waardoor ik loop?'

En dan trek je een kaart. Daarna trek je een tweede kaart bij de vraag: 'Wat zijn de stok en de staf van God die mij moed geven?' Hierdoor ervaar je steun, en de kaarten die je trekt zijn als een gebed.

Representeert de tarot een nieuwe manier van kijken naar de bijbel?

Nee hoor. De tarot is iets heel anders dan de bijbel. De tarot is een psychologisch instrument, en de bijbel is een geloofsboek. Wel is bijbellezen, in combinatie met tarotkaarten, iets nieuws.

Er komen wel figuren en scènes uit de bijbel voor op de kaarten. Zo’n kaart geeft dan een bepaalde interpretatie van een figuur of een bijbelverhaal, net als een preek of artikel over een bijbeltekst.

Zegt de bijbel iets over kaarten? En het Thomas Evangelie, het Evangelie van Maria
Magdalena of het Judas Evangelie?


Nee, tarotkaarten bestonden toen nog niet.

Wat betekenen tarotkaarten voor jou?

Ze geven me inzicht in mijzelf, in mijn doen en laten. Ik moet vaak lachen om mijzelf als ik mij herken in een kaart. Dat geeft mij ruimte om het ook eens anders aan te pakken.

Meer weten?

Bezoek dan Berthe's website.
Ook Berthe's blog is een bezoekje waard.


Get Microsoft Silverlight Of bekijk de flash versie.

Wednesday, February 23, 2011

Kerkbezoek

Vrouwen die regelmatig de kerk bezoeken voelen zich gelukkiger dan vrouwen die dit niet doen. Kerkbezoek lijkt een beschermende werking te hebben, en maakt het makkelijker om om te gaan met de ups en downs van het leven. Dit concludeert Alexander Ross, nadat hij de gegevens bestudeerde van de General Social Survey voor de jaren 1972-2008.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen: kerkbezoek haalt je even uit je dagelijkse beslommeringen, en geeft een gevoel van rust en saamhorigheid met de mensen om je heen. Je zit daar met z'n allen op zo'n zondagochtend, en zingt en luistert samen.

Toch bezoek ik al enkele jaren nauwelijks de kerk. Ik denk gemiddeld zo'n twee à drie keer per jaar. Dat komt vooral omdat ik op zondagochtend wil hardlopen: in de vrije natuur, helemaal in mijn eentje op mijn loopschoenen, vind ik evengoed een stukje God als in de kerk.

MDat mijn kerkbezoek miniem is, wil dus niet zeggen dat religie en spiritualiteit mij niet bezig houden! Ik lees veel boeken op dit gebied, en heb het idee dat dit hetzelfde effect heeft als kerkbezoek. Zonder die boeken zou ik de ups en downs van het leven veel lastiger vinden om te hanteren!

Regelmatig lees ik dat de kerken in Nederland leeglopen, en dat sommige kerken zelfs een andere functie krijgen. Dan denk ik toch bij mezelf: 'Kerken doen iets verkeerd!' Want de vraag naar spiritualiteit en zingeving groeit alleen maar. Hoe komt het dat mensen die in de kerk niet vinden?

Ga jij vaak naar de kerk?
Wat betekent kerkbezoek voor jou?

Monday, February 21, 2011

Een jaar leven volgens de Bijbel

Het is 'hot' om iets 365 dagen te doen. Kijk maar:

  • Colin Beavan oftewel No Impact Man: leefde 365 dagen op zo kleine mogelijke ecologische voet.
  • Robyn Okrant leefde 365 naar de adviezen van Oprah Winfrey, en blogde daarover op Living Oprah
  • Sheena Matheiken droeg hetzelfde zwarte jurkje gedurende 365 dagen The Uniform Project
  • Julie Powell volgde 365 dagen de recepten van Julia Child. Julie and Julia
  • Charla Muller schreef het boek 365 nachten, over haar cadeau aan haar man: 365 dagen achter elkaar sex.
  • In Groen, groener, groenst vertelt Canadase journaliste Vanessa Farquharson, hoe ze 365 dagen lang elke dag iets doet om haar ecologische voetafdruk te verkleinen

365 dagen leven volgens de Bijbel

Maar wat te denken van een 'Een jaar leven volgens de bijbel'?! Dat is de titel van Arnold Jacobs boek. Ik was erg enthousiast toen ik het in de bibliotheek zag staan, en ik nam het blij mee naar huis.

Arnold Jacobs neemt bijbel letterlijk

Helaas viel het boek behoorlijk tegen. Arnold Jacobs benadert zijn project technisch, wat zich vertaalt in zeer strakke regels. Toegegeven, dat is ook zijn insteek: de bijbel letterlijk nemen. 'Ik zou precies doen wat de Bijbel zei, en tijdens dat proces zou ik ontdekken wat er geweldig en tijdloos is in de bijbel, en wat er verouderd is.'

Technische aanpak gaat ten koste van de inhoud

Maar deze technische aanpak, maakt zijn project soms wat absurd. Zo vertelt hij uitgebreid over zijn zoektocht naar de juiste stof voor zijn kleding, omdat ergens in de bijbel staat dat je geen 'gemengde garens' mag dragen. Als lezer vroeg ik me af waarom hij juist die regel er uit pikte, en waarom ik dit in vredesnaam zat te lezen.

Onreine vrouwen

Ronduit irritant vond ik hem over de regel uit Leviticus 15:20: 'Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein.' Hetgeen hij als volgt vertaalt: 'Je moet niet op een bed gaan liggen waarop een menstruerende vrouw heeft gelegen en je mag niet op een stoel gaan zitten waarop zij gezeten heeft.'

Toen hij op een dag thuis kwam, en zijn vrouw expres op alle stoelen was gaan zitten terwijl ze menstrueerde, zodat hij nergens kon zitten, kon ik dat helemaal van haar begrijpen.

Conclusie

Het concept van een jaar lang leven volgens de bijbel boeit mij nog steeds, maar Arnold Jacobs' technische invulling vind ik een gemiste kans. Het is volstrekt onduidelijk hoe hij kiest wat hij in praktijk brengt. Het hele boek riep bij mij maar één vraag op: 'Waarom?'

De waarde van dit boek ligt wellicht in de informatie over de bijbel. Maar wie op zoek is naar een meer inhoudelijke benadering, zal dit boek teleurstellend vinden.

Praktische Informatie

Het boek kost 24,95 bij Bol.com, maar is daar tweedehands voor 17,50 te krijgen.

Friday, February 18, 2011

Microniveau en macroniveau

Als Thuisblijfmoeder raakt de voortdurende boodschap dat ik 'niet werk' en geen bijdrage lever aan de maatschappij mij diep. Ben ik egoïstisch dat ik zelf mijn kinderen wens op te voeden?

Toen moest ik denken aan kloosterlingen, en dan vooral kloosterlingen van zogenaamde 'contemplatieve' ordes. Hun bestaan bestaat uit gebed, studie en stilte. Hoe verhouden zij zich tot de maatschappij?

Microniveau beïnvloedt het macroniveau

Mieke Pot, bracht twaalf jaar door in een kluizenaarsklooster en schrijft in haar boek 'Naar het hart van mijn ziel' het volgende:

'We baden in de liturgie veel voor de wereld. Ik had sterk het gevoel dat ik daar voor het collectieve geheel zat. Ik wist dat mijn eigen, innerlijke strijd om altijd weer te kiezen voor de focus en het transpersoonlijke een belangrijke impact had op macroniveau. Nog altijd ben ik ervan overtuigd dat mijn ultieme keuze een gevolg heeft voor het collectieve geheel. Daar lag en ligt precies ook mijn verantwoordelijkheid.

Ik zat in die zin dus niet voor mezelf in het kluizenaarsklooster. Alhoewel de keuze voor dat leven natuurlijk allereerst uit jezelf moet komen en voor jezelf moet zijn. Maar als het goed is, is het nooit alleen maar voor jezelf.'


Als Thuisblijfmoeder werk je op microniveau

Feitelijk werk je als Thuisblijfmoeder ook op microniveau, en draag je op die manier bij aan het macroniveau. Het doet me denken aan Ghandi's beroemde uitspraak: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf.'

Door op microniveau bij te dragen aan het welzijn van mijn kinderen en partner, draag ik als Thuisblijfmoeder bij aan het welzijn op macroniveau, het welzijn van de maatschappij.

Monday, February 14, 2011

Review: kinderbijbel 'Bijbelverhalen voor jou'

Enthousiast begon ik te lezen in de nieuwe kinderbijbel die ik uit de bibliotheek had gehaald: Bijbelverhalen voor jou, van Francine Rivers. Het boek is aantrekkelijk vormgegeven, met mooi gekleurde tekeningen.

Positieve elementen van dit boek

Waar veel kinderbijbels vrij lange verhalen bieden, beslaan ze in dit boek gemiddeld zo'n zes bladzijden. De aandachtsspanne van mijn kinderen past er precies in!

Ook erg leuk vond ik, dat er na elk verhaal een pagina is gereserveerd met achtergrondinformatie, en vragen die je je kind kunt stellen. Verder staan in deze kinderbijbel ook de wat onbekendere verhalen, over minder bekende personen. Dat maakt de verhalen fris en nieuw.

Wraakzuchtige God

Maar toch, is mijn enthousiasme tijdens het lezen gaandeweg wat bekoeld, want de God die in deze bijbel wordt geschetst is geen lieverdje. En als ik de kinderen vraag: 'Waar ging het gisteren over,' dan roepen ze standaard: 'God was wraakzuchtig.'

Hoewel de bijbel uitermate kindvriendelijk is vormgegeven, is het Godsbeeld vrij wraakzuchtig.

Conclusie

Ondanks het enigszins negatieve Godsbeeld vind ik deze bijbel toch de moeite waard. Vooral vanwege de 'vergeten' bijbelverhalen. Ik lees de kinderen nu al zo'n tien jaar na het eten uit een kinderbijbel voor, en ze kunnen de verhalen zo langzamerhand wel dromen. Maar deze bijbel biedt echt nieuwe, oude, verhalen.

Praktische informatie

Deze kinderbijbel is o.a. te koop bij Bol.com voor 21,95. Helaas nog niet tweedehands.

Saturday, January 29, 2011

Job

Een goede vriend van mijn man werd achtereenvolgens ontslagen, van diefstal beticht door zijn voormalige baas, zijn vrouw kreeg een hersentumor, en ze konden hun huis niet aan de straatstenen kwijt, waardoor hun toekomstplannen voor een Bed and Breakfast in Noord-Holland in het water vielen. Het híéld maar niet op!

Hij lijkt Job wel

Onverbiddelijk drong de vergelijking met Job zich aan mij op. Job, die in de bijbel tegenslag na tegenslag te verwerken krijgt, nadat God een soort van weddenschap met de duivel is aangegaan. De inzet is Jobs trouw aan God: blijft hij in God geloven als zijn leven een aaneenschakeling van ellende wordt?

Deze week las ik dit verhaal aan de kinderen voor, die diep verontwaardigd waren over God, die de duivel toestemming gaf Job zo door de mangel te halen. 'Ik denk dat we het verhaal niet goed begrijpen,' vertelde ik hen, en daarvan ben ik overtuigd!

De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen

Ook staat in dit bijbelboek het bittere: 'De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen.' Toen de oudste dochter van mijn zwager op negenjarige leeftijd overleed aan leukemie, kreeg op precies dezelfde dag mijn zus een zoontje. Mijn schoonmoeder zei toen: 'De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen,' maar daar geloof ik niks van!

Wat ís de boodschap van het verhaal van Job?

Maar wat de verborgen boodschap van Job nou eigenlijk is, daar ben ik nog niet uit. Of zou het zijn wat de geplaagde vriend van Floris zei: 'Je krijg kracht naar kruis,' en 'Je krijgt nooit meer dan je kunt dragen, en blijkbaar kan ik veel dragen.'

Tuesday, January 25, 2011

Naar aanleiding van de post van gisteren

- Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen! -

















Woordeloze Woensdag

Balk in mijn oog

'Ik heb voor Marieke een opzetje gemaakt voor haar praktijk, maar ze reageert zo langzaam op dingen die ik mail,' klaagde ik tegen mijn jongste zus.
Het was even stil, toen zei mijn jongste zus op ferme toon: 'Jij reageert zelf ook heel traag op mailtjes.'

Verbouwereerd liet ik dit nieuws tot mij doordringen, en moest plotseling denken aan het bijbelverhaal over de balk en de splinter in Mattheüs 7.

'Waarom kijkt u naar de splinter in het oog van een ander, en merkt u de balk niet op in uw eigen oog? Hoe durft u tegen hem te zeggen: 'Laat mij die splinter eens uit uw oog halen, terwijl u zelf een balk in uw oog hebt. Huichelaar die u bent! Verwijder eerst die balk uit uw eigen oog, dan ziet u pas scherp genoeg om die spliner uit het oog van de ander te halen.'

Nederig dankte ik mijn zusje voor haar feedback, en wreef in mijn ogen, waar ik een grote balk wist.

Friday, January 21, 2011

Barmhartige Samaritanen op de weg

Ik wandelde met Ot en Piet naar school, toen ik plotsklaps een keiharde klap hoorde, gevolgd door een wilde kreet.
Verwilderd keek ik om me heen, en zag toen dat een moeder van school was aangereden. Ze lag op straat, en haar dochtertje stortte zich op haar en jammerde: 'Mama!!!'

De schrik van haar dochtertje trof mij nog het meest. De automobiliste die het ongeluk veroorzaakte sprong al excuserend uit haar auto, en kreeg er flink van langs van de gevallen moeder. Ik haalde opgelucht adem: ze was in ieder geval niet heel erg gewond, ook al lag ze nog steeds op straat.

Al snel was er een verkeersopstopping, en sprongen allerhande voorbijgangers van hun fiets om te helpen. Iemand belde een ambulance, een andere moeder telefoneerde de echtgenoot van de aangereden vrouw, en nog weer een andere moeder nam haar kinderen mee naar school. En uit één van de huizen kwam iemand met een fleece deken die ze zorgzaam over de vrouw neerlegde.

Mijn rol bestond er uit de fiets met daarop kinderen van een vriendin van de gevallen vrouw vast te houden, zodat zij haar handen vrij had om zich om haar te bekommeren.

En terwijl ik alles zo aanzag, dacht ik dat het zo slecht nog niet is in onze wereld. Iedereen is bereid tot helpen, en schiet ook echt te hulp!

We hebben in Nederland nog veel Barmhartige Samaritanen, en zo lang we die hebben, zijn er niet zoveel beren op de weg.

Saturday, January 15, 2011

Boekbespreking: De spirituele Jezus

In Gerjo van der Horsts boek, 'De Spirituele Jezus', leren we Jezus kennen als méns. Maar wel een heel bijzonder mens. Als een mens die geïnspireerd werd door Gods geest, 'de Christuskracht'.

Het is bijzonder om de verhalen die ik als kind zo vaak gehoord heb, vanuit een meer ménselijk perspectief te lezen. De wijn op de bruiloft, het verraad van Judas, het verhaal van Martha en Maria en nog veel meer.

De stijl van het boek is hier en daar wat kinderlijk, en ik heb zelfs overwogen het voor te lezen aan de kinderen, maar dat bleek toch te hoog gegrepen. Maar het boek leest dus makkelijk weg, en is toegankelijk geschreven.

Ik vond het echt de moeite waard om te lezen, want het biedt een nieuw en breder perspectief op het Nieuwe Testament.

De belangrijkste boodschap van de Jezus in dit boek is dat het Koninkrijk van God dichterbij is dan we denken: het zit namelijk in onszelf!

Praktische informatie

Het boek is o.a. te koop bij Bol.com voor 19,90, en is uitgegeven voor Uitgeverij Gopher.

Bezoek ook Gerjo's website!

De spirituele Jezus
De spirituele Jezus
Horst, G. van der

Wednesday, January 12, 2011

Zussen

Mijn middelste zus arriveerde op een zondag, keurig op tijd voor het middageten, bij mijn ouders. Ze trof daar een heerlijke, zelfgemaakte stamppot-witte-kool-met-spekjes, aan. Met veel liefde bereidt door mijn moeder, en op speciaal verzoek van mijn jongste zusje gemaakt.

Omdat mijn jongste zus wilde uitslapen kwam ze pas later, maar na telefonisch contact vond ze het prima als er alvast gegeten werd. Zolang er maar wat voor haar over bleef.

Mijn moeder schepte mijn middelste zus een portie stamppot op, en voegde daarbij 6 spekjes. Op het bord van mijn jongste zus daarentegen prijkten er wel 20.
Verbouwereerd vroeg mijn middelste zus: 'Waarom heb ik maar zo weinig, en zíj zoveel?!'
'Ze vind het zoo lekker,' antwoordde mijn moeder. 'Bovendien, zij komt niet zo vaak.'

Toen mijn middelste zus mij deze anekdote uit de doeken deed, hoorde ik nog de ergernis in haar stem. En aan het eind van het verhaal concludeerde ze verbluft: 'Ik ben gewoon die oudste zoon uit het verhaal van de Verloren Zoon!'

Ik knikte enthousiast van herkenning. 'Ik heb dat verhaal ook nooit begrepen,' riep ik. 'Ik vind die oudste zoon altijd zielig!'

En later hebben we met z'n drieën, gezusterlijk geglimlacht om zo'n oud verhaal, in een nieuw jasje.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...