Introvert zijn

dinsdag 29 mei 2012
Als ik jarig ben vier ik dat het liefst in piepkleine kring, en ik mijd grote evenementen. Als hardloper zul je mij dan ook niet zien deelnemen aan een wedstrijd. En drukke verjaardagsbezoeken vind ik een bezoeking.

Dit zijn allemaal kenmerken die onder de noemer 'introvert' geplaatst worden. Maar in onze huidige maatschappij is introvert geen handige eigenschap. Je moet voor jezelf opkomen, jezelf laten zien en assertief zijn.

Als ik soms baal van mijn eigen karakter, en zou willen dat ik wat extraverter was, dan put ik moed uit Mattheus 5, vers 5:

'Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.'

En dan denk ik: 'Zie je wel: er is helemaal niks mis met introvert zijn!'

6 opmerkingen

  1. Dat is inderdaad een opsteker! Ik val volgens mij in dezelfde categorie als jij...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad goed om te onthouden!! Ik vind trouwens dat je best assertief én introvert kunt zijn: gewoon volhouden die dingen te doen die bij JOU passen, dat is toch ook een vorm van assertiviteit?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! het geeft even een heel frisse kijk. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Azie zouden jouw kwaliteiten meer tot zijn recht komen en daar worden al die schreeuwerige opschepperige types uit het westen niet op prijs gesteld! Dus het ligt niet aan jou maar aan de cultuur waarin je zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.ted.com/talks/lang/en/susan_cain_the_power_of_introverts.html
    The power of introverts! Vind ik zelf inspirerend :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al veel over dit boek gehoord! Zo gauw het niet meer zo duur is, ga ik het kopen.

      Verwijderen